Pedagogisk retning

"Voksenrollen relatert til Reggio Emilia og natur/utlek"

Gjennom arbeidet inspirert av Reggio Emilia ønsker vi å få med hele barnets utvikling.

Fantasien og fornuften er ikke hverandres motpoler, men fantasien er fornuftens forutsetning. Vi har tro på at kreativitet gjør barna rustet til å møte dagens krav og evne til nytenkning. Avdelingene planlegger avdelingsvis sine temabolker ut fra didaktiske forutsetninger. Deretter lages det” snubletråder” for barna der vi sammen begynner å nøste tema. På den måten gir vi barna medvirkning og medbestemmelse over egen hverdag.

Vi vektlegger dokumentasjon der utstillinger av barnas arbeid blir verdsatt med årlig kunstutstilling.

 

Ett barn har hundra språk
men berøvas nittinio.
Skolan och kulturen
skiljer huvudet från kroppen.
De tvingar en att tenka utan kropp
och handla utan huvud.
Leken och arbetet,
verkeligheten og fantasin,
vetenskapen och fantasteriet,
det  inre och det yttre
 gørs till varandras motsatser.                

                                                                                     Lorris Malaguzzi`s (Reg. Emilia)

 

Vi ønsker å lære barnet å:

  • Se
  • Bruke kreativitet i språk og samspill med hverandre
  • Utnytte de estetiske fagområdene i sin personlighets- og kunnskapsutvikling
  • Vise glede og utforskertrang i hverdagen og sammen med omgivelsene
  • Bruke naturen og uteområdet til lek og utfoldelse